Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 

Waar kiest een klant tegenwoordig voor? Is kwaliteit belangrijk, of geeft een lage prijs de doorslag? De afgelopen weken heb ik daarover heel wat discussies gevoerd. Niet alleen met andere tekstschrijvers, maar ook met ondernemers uit andere branches.

Veel consumenten laten weten dat ze eerst naar de prijs kijken. Kwaliteit is vaak wel belangrijk, maar toch willen ze daar niet de hoofdprijs voor betalen. Een ondernemer in de cosmetica ondervond op de beurs aan den lijve dat kwaliteit blijkbaar niet echt belangrijk is. Het publiek bezocht massaal de stand van de buren, omdat daar de oogschaduw en nagellak voor enkele euro's over de toonbank gingen. Haar stand werd volkomen genegeerd, terwijl haar producten juist van een hele goede kwaliteit zijn. Daar betaal je dan ook wel voor, maar ja, ikzelf ben toch wel voorzichtig met wat ik op mijn huid smeer. Met die huid moet ik toch wel mijn hele leven doen.

Door de crisis blijft de portemonnee van de klant vaak gesloten. Dat ondervinden veel ondernemers. Ook tekstschrijvers merken dat bedrijven en andere klanten niet zo snel meer bij hen aankloppen. Ze kunnen een stukje tekst best wel zelf schrijven. Dat er dan taalfouten in staan, of dat de zinnen niet goed lopen, nemen ze dan maar op de koop toe. Ze hebben in ieder geval weer geld uitgespaard. Maar dat een lezer al snel afhaakt wanneer een tekst niet boeiend genoeg geschreven is, daar staan ze niet bij stil.

Als je een boodschap over wilt brengen, dan moet je er in de eerste plaats voor zorgen dat die boodschap ook gelezen wordt. En dan komt de tekstschrijver om de hoek kijken. Die weet de lezer namelijk zo te triggeren dat hij het verhaal in een adem uitleest. Pas dan heb je je doel bereikt. Tekstschrijvers kunnen nu eenmaal precies verwoorden wat iemand over wil brengen en wel op zo'n manier dat de lezer geïnteresseerd raakt. Daar hangt uiteraard een prijskaartje aan, maar een goeie, boeiende tekst kan bedrijven en andere klanten juist zoveel meer opbrengen. En daar gaat het uiteindelijk toch om.